AnnetTatt med Ha 7nm narrowband filter (20x120sek), Luminance filter (20x120sek), R (10x120sek), G (10x120sek), B (10x120sek), ca 2 timer eksponeringstid totalt. Stacket og prosessert i Pixinisght og litt finish i Photoshop. Kameraet har kjøling for å unngå varm sensor og dermed støy, og er kjølt til -20grader på disse eksponeringene.
Kameraet står på et teleskop drevet av et motorisert mount med guidekamera for ekstra presisjon på lengre eksponeringer.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1112363} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Imponerende bilde. Du har skikkelig profft utstyr for astro-foto. Det ser også ut til at det er en god del etterarbeid i software for å trylle frem et slikt bilde. Hva slags teleskop har du, og hva er forstørrelsen her? Ca. 30x? Jeg googlet IC 1795 og fant at den er ca 20 bueminutter i utstrekning, altså litt mindre enn fullmånen.
MVH
Geir
Bjørn Eirik B. H.
Takk for det, Geir! Det er en Newtonian 150/750 PDS, så 750mm brennvidde da ettersom kameraet står direkte i teleskopet. Det er croppet litt for å få vekk vignetteringen fra teleskopet ("objektivet"), ettersom jeg ikke har tatt "Flats" - sånne kalibreringsframes man trekker vekk fra selve bildet ("Light frames")
Jeg er helt fersk på området foreløbig, bare en gooood del timer youtube-"studie" så har ikke stålkontroll på alt enda, men i grove trekk så er gangen i det:
Kameraet er et mono-camera, så jeg må bruke L, R, G, B filtre som "Lights" som tillegges kanaler i etterbehandlingen for å få farge. Så er det Ha (Hydrogen-Alfa) filter brukt i denne sammenhengen - 7nm nærbånd, som slipper gjennom et gitt lys - da stjerner og hydrogen.
Så er det å sette sammen disse, og så trekke i fra kalibreringsframes - Darks, Flats (også dark flats) og Bias. Som jeg har forstått det så er i svært grove trekk "Darks": samme temperatur og eksponering som "Lights", men med linselokket på, for å trekke fra støy fra sensoren ved gitt eksponering.
"Bias" svært korte eksponeringer for å trekke fra fast støy.
Flats - Hvite eksponeringer for å trekke fra vignettering.
I tillegg er det på en koma-korrektor innerst for å annulere stretching av stjernene i kantene slik som det blir ved feks et vidvinkelobjektiv.
Lærte den harde veien at det var en kraftig nok mount som var cluet til gode bilder, det er en NEQ6.
Roar K.
Herlig "Space" utsnitt som MÅ sees mot mørk bakgrunn.
Roar
Bjørn Eirik B. H.
Takk for tilbakemelding Roar. Ja, jeg er enig i at detaljene vises absolutt best med mørk bakgrunn!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
MVH
Geir
Jeg er helt fersk på området foreløbig, bare en gooood del timer youtube-"studie" så har ikke stålkontroll på alt enda, men i grove trekk så er gangen i det:
Kameraet er et mono-camera, så jeg må bruke L, R, G, B filtre som "Lights" som tillegges kanaler i etterbehandlingen for å få farge. Så er det Ha (Hydrogen-Alfa) filter brukt i denne sammenhengen - 7nm nærbånd, som slipper gjennom et gitt lys - da stjerner og hydrogen.
Så er det å sette sammen disse, og så trekke i fra kalibreringsframes - Darks, Flats (også dark flats) og Bias. Som jeg har forstått det så er i svært grove trekk "Darks": samme temperatur og eksponering som "Lights", men med linselokket på, for å trekke fra støy fra sensoren ved gitt eksponering.
"Bias" svært korte eksponeringer for å trekke fra fast støy.
Flats - Hvite eksponeringer for å trekke fra vignettering.
I tillegg er det på en koma-korrektor innerst for å annulere stretching av stjernene i kantene slik som det blir ved feks et vidvinkelobjektiv.
Lærte den harde veien at det var en kraftig nok mount som var cluet til gode bilder, det er en NEQ6.
Roar